De fatbike: Ben jij een lover of een hater?
De fatbike, zowel bejubeld als vervloekt, is een combinatie tussen een e-bike en een mountainbike. Het meest in het oog springende uiterlijke kenmerk is de dikke band. De fatbike is recent erg veel in het nieuws omdat de fietsen steeds vaker betrokken zijn bij verkeersongevallen. En dat kan leiden tot ernstige (letsel)schade.
Wat zijn de regels?
De fatbike wordt beschouwd als een elektrische fiets. Daarvoor gelden 3 regels:
- De trapondersteuning heeft een maximum van 25 kilometer/ uur;
- Het vermogen van de motor is maximaal 250 watt;
- Er dient te worden mee getrapt om vooruit te komen.
Als aan deze voorwaarden is voldaan is de fatbike een elektrische fiets en dient de AVP (Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren) schade veroorzaakt door een (verkeersfout van de bestuurder van een) fatbike te vergoeden. Dit is overigens geen verplichte verzekering, maar de meeste Nederlanders hebben wel een dergelijke verzekering afgesloten.
Maar wat als de regels aan de laars worden gelapt?
Vaak wordt de fatbike echter opgevoerd. Dat is heel gemakkelijk te realiseren. De fatbike kan dan véél harder dan de toegestane maximumsnelheid van 25 km/ u. En dat is waar het echt gevaarlijk wordt. Als niet aan bovenstaande regels wordt voldaan is een fatbike namelijk te beschouwen als een bromfiets of snorfiets. Daarvoor geldt normaal gesproken:
- Een minimumleeftijd van 16 jaar;
- Een bromfietsrijsbewijs;
- Een helmplicht voor de bestuurder;
- Een verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor het voertuig, de aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren biedt geen dekking.
Dat laatste is een erg groot probleem omdat je voor een opgevoerde fatbike ook geen aparte verzekering voor voertuigen kan afsluiten. Een opgevoerde fatbike is dus nooit verzekerd.
Een ongeval met een fatbike: wat nu?
Als jij als fietser of een voetganger een ongeval meemaakt, veroorzaakt door (een bestuurder van een) fatbike, is de bestuurder weliswaar aansprakelijk, maar als de fatbike is opgevoerd is er geen verzekering die dekking biedt voor de geleden schade. Een slachtoffer kan dan de schade alleen nog verhalen op de bestuurder zelf. Maar kan de bestuurder dat wel zelf betalen? In bepaalde gevallen, zeker als het ernstig letsel betreft, kan het gaan om heel forse bedragen die aan schadevergoeding dienen te worden betaald.
Campagne: ’t Kan hard gaan!
Er wordt nagedacht over striktere regels voor fatbikegebruikers. De Kamer heeft nu voorgesteld een minimumleeftijd van 14 jaar in te voeren en een helmplicht. Met deze regels wordt (ook) vooral de bestuurder zelf (meer) beschermd.
Het allerbelangrijkste blijft dat het illegaal opvoeren van fatbikes dient te worden voorkomen. Daarvoor heeft de overheid op dit moment de campagne ’t Kan hard gaan opgestart. Het zal mijns inziens ook nodig zijn om het illegaal opvoeren (veel) zwaarder te bestraffen.
Want alleen als het illegaal opvoeren niet meer gebeurt, kunnen zowel de lovers als de haters allebei veilig van de weg gebruik blijven maken.
Meer informatie over letselschade na een verkeersongeval?
Wij zijn gespecialiseerd in het bijstaan van letselschadeslachtoffers. Neem vrijblijvend contact op met Madelon Beljaars of een van de andere gespecialiseerde letselschadeadvocaten van ons kantoor. Terwijl jij je focust op jouw herstel, gaan wij voor je aan de slag.