Ondernemende advocaten voor de ondernemer

Shared space bij station Tilburg: plein- of pijngedachte?

Nu de herinrichting van de Spoorlaan zijn einde nadert wordt de verwarrende situatie van dit nieuwe ‘plein’ steeds beter zichtbaar. Door de herinrichting heeft het gebied rondom het station een nieuwe uitstraling gekregen. Dit sluit aan bij de stijl van de binnenstad. Volgens de gemeente ontstaat met de huidige inrichting een ‘pleingedachte’, waarbij alle weggebruikers met oog voor elkaar gebruik kunnen maken van de ruimte. In de praktijk blijkt echter dat de situatie voor onduidelijkheid zorgt bij zowel fietsers als voetgangers. Regelmatig zien wij vanuit het kantoor dan ook dat het maar net goed gaat en een aanrijding tussen fietser en voetganger last minute wordt voorkomen. Maar wie is er eigenlijk aansprakelijk als het wel misgaat?

Was deze fietser toevallig aan het appen tijdens het fietsen? Lees hierover meer in de blog die Madelon Beljaars daarover heeft geschreven.

Shared Space

De nieuwe indeling van de Spoorlaan is een voorbeeld van een zogenaamde ‘Shared Space’. Shared Space is een concept voor de inrichting en het gelijktijdig gebruik van de openbare ruimte door meerdere soorten verkeersdeelnemers. Een Shared Space dient bij te dragen aan een goede indeling van het verkeer op plekken waar niet veel ruimte is. Alle ruimte in een Shared Space is gebruiksruimte voor verschillende verkeersdeelnemers. Zo lopen bij het station de ‘voet- en fietspaden’ vloeiend in elkaar over.

Hebben we dit niet eerder gezien?

Eerder dit jaar is er al een heuse ‘midgetgolfbaan’ op de Schouwburgring ontstaan. De groene plateaus zijn door de gemeente geplaatst om de vaart uit het autoverkeer op deze weg te halen. Dit zou bijdragen aan de vergroting van de veiligheid van andere weggebruikers tijdens het oversteken. Een ander voorbeeld van een Shared Space is op het Pieter Vreedeplein te vinden. Hier kruisen fietsers en voetgangers elkaar regelmatig (onbewust?). Het fietspad loopt vlak langs de doorgang naar de Frederikstraat en wordt door ‘In de buurt Tilburg’ als een van de gevaarlijkere stadse plekken voor voetgangers gezien. Ook in de Tilburgse Trouwlaan lijkt er nog geen sprake te zijn van een ideaal huwelijk tussen de genomen maatregelen en de beoogde resultaten. In deze Shared Space is een fietsstraat aangelegd. Auto’s zijn te gast op het fietspad. De situatie op het nieuwe ‘stationsplein’ lijkt dus niet nieuw in Tilburg.

Wie is er aansprakelijk?

Volgens de Wegenwet is de wegbeheerder verantwoordelijk voor het in goede staat houden van de weg. De wegbeheerder kan aansprakelijk zijn als de inrichting ervan ondeugdelijk is. Hierin kan worden meegenomen wat voor soort weggebruikers gebruik maken van de weg en of de wegbeheerder makkelijk bepaalde maatregelen kan nemen om de veiligheid van deze gebruikers te waarborgen. De aansprakelijkheid in kwestie is een risicoaansprakelijkheid. Bij een risicoaansprakelijkheid ben je niet aansprakelijk door schuld, maar vanwege jouw hoedanigheid als wegbeheerder.

Verder bestaat de mogelijkheid iemand (met succes) aansprakelijk te stellen op grond van een onrechtmatige daad. Volgens de Wegenverkeerswet zijn voetgangers en fietsers gelijkwaardige verkeersdeelnemers. De aansprakelijkheid ligt daarom bij degene die schuld heeft aan de aanrijding. De omstandigheden van het geval zijn hierbij erg belangrijk en kunnen dus per situatie erg verschillen. Dit ligt anders bij een botsing tussen een fietser/voetganger en een auto. Hierbij treedt artikel 185 Wegenverkeerswet in werking. Daar wordt de automobilist als sterke verkeersdeelnemer gezien en draagt deze in principe de aansprakelijkheid.

Eigen Schuld

Belangrijk is dat de weggebruiker ook een eigen verantwoordelijkheid heeft. Hij/zij dient goed op te letten en zijn of haar gedrag aan te passen aan de verkeersomstandigheden. Denk hierbij aan het hebben van extra aandacht voor de weg tijdens een fikse regenbui of het voeren van verplichte verlichting. Dit wordt vertaald naar het leerstuk van ‘eigen schuld’. Indien beide partijen schuld hebben aan de aanrijding kan de rechter de schade procentueel tussen partijen verdelen.

Altijd dichtbij!

Of het nu een kwestie van wennen is of niet. Kijk altijd goed uit.

Indien deze pleingedachte voor u -door een aanrijding- meer uitloopt tot een pijngedachte, dan staan onze letselschade advocaten voor u klaar. Ons kantoor bevindt zich tegenover station Tilburg. We helpen u graag bij het verkrijgen van een schadevergoeding. Eenmaal bij onze drempel aangekomen heeft u de Shared Space verlaten en bent u weer op veilig terrein.

Meer informatie/contact
Wilt u meer weten over aansprakelijkheid in verkeerssituaties, zoals bij deze ‘shared space’ in Tilburg, neem dan contact op met Stijn Kerkhof of één van de andere letselschadespecialisten van ons kantoor.

Deze blog is geschreven door Pim Bruurmijn (student-stagiair).

Lees ook

Appen op de fiets per 1 juli strafbaar! En wat als je daardoor een ongeval veroorzaakt?
Madelon Beljaars, 01-07-2019
Aansprakelijkheid, Letselschade
Schadevergoeding Chroom-6 in Tilburg: de verdere afwikkeling
Stijn Kerkhof, 01-02-2019
Aansprakelijkheid, Arbeidsrecht, Letselschade
Scootmobiel moet veiliger!
Madelon Beljaars, 07-01-2019
Aansprakelijkheid, Letselschade
Aansprakelijkheid van werkgevers voor burn-out
Stijn Kerkhof, 18-04-2018
Aansprakelijkheid, Arbeidsrecht, Letselschade